Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

Onlangs zat ik met 2 founders aan tafel over hun strategie 2025. Het gaat niet goed. We worden continue in de operatie gezogen. We hebben geen denktijd. ๐—ช๐—ฒ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ท๐—ฒ๐˜€ ๐—ฏ๐—น๐˜‚๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป. Cash gaten vullen met tijdelijke opdrachten.

Er gaat gelukkig ook veel wรฉl goed. We maken prachtige producten. Echt kwaliteit. ร‰n ondertussen verandert de wereld. En daarmee ons speelveld.

Al vaker heb ik met ze om de tafel gezeten. Over hun onderlinge dynamiek. Hun rollen die veranderd zijn. De verwaterde communicatie. De verwijten. De aannames. De oordelen. ๐—ญ๐—ฒ ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ฝ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ธ๐—ฝ๐˜‚๐—ป๐˜. Maar de gezamenlijke passie en missie heeft gewonnen. Ze hebben elkaar weer gevonden. Door echt te praten. Ik heb het eruit moeten trekken. Dat wรฉl. Maar, een nieuwe wezenlijkere verbinding is gelegd.

Als ondernemer herken je wellicht deze ups en downs. Zowel op de harde kant als de zachte kant van ondernemen. Wil je verder komen, dan moeten die twee in balans zijn. ๐—ญ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ผ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ธ๐˜‚๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ด๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜€๐—น๐—ถ๐˜€๐˜€๐—ฒ๐—ป waar het bedrijf naartoe moet. Wat je grote brutale ideaal is. Hoe je daar komt. Wat je anders gaat doen. Wat je gaat laten. Durf je geen radicale keuzes te maken.

Het einde van een jaar is metaforisch een mooi moment. Om te reflecteren op wat goed ging en beter moet. Om je strategie te herijken. Om het goede gesprek te voeren. En ๐—ผ๐—บ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐—ธ๐˜„๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—น๐—ฝ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฒ ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—ป, die echt werken als hefboom voor groei.

Of je nu onderneemt, een organisatie, een afdeling of een team leidt. ๐—™๐—ผ๐—ฐ๐˜‚๐˜€ ๐—ต๐—ผ๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ๐—ป. Je niet laten afleiden. ร‰n ook, snel schakelen op nieuwe mogelijkheden. Beslissingen nemen. Het hoort er allemaal bij. Het maakt het ook leuk. Maar het wordt vervelend als je niet verder komt.

Kom jij niet verder? Kijk dan eens naar ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐˜๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ด๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—น๐—ถ๐—ฒ๐—ด๐˜„๐—ถ๐—ฒ๐—น.  Waar vliegen we uit de bocht? Grote kans dat het probleem in het niveau ervoor zit. Stel jezelf dan de vraag:

๐Ÿ™‚ Hebben wij de goede mensen, op de goede plek, op het goede moment? – mensen
๐ŸŽฏ Doen we de goede dingen? – strategie
โฑ๏ธ Op de goede manier? – uitvoering
๐Ÿ’ถ Hebben wij voldoende zuurstof voor groei om goede besluiten te nemen? – cash
๐Ÿ Leveren wij een goede, positieve bijdrage? – impact

Blijf niet steken in dezelfde patronen. Durf te reflecteren en te schakelen. Net zoals deze 2 ondernemers. Zij focusten op cash. Terwijl het probleem in de uitvoering zat. In marketing waar zij te weinig aandacht aan besteedden. Dan blijft je kwaliteitsproduct ongezien. En dat is zonde en niet nodig!

๐—ช๐—ถ๐—น ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฑ ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—ป? Laten we in gesprek gaan of download hier het factsheet โ€œOrganisatie groeiprogrammaโ€ voor meer inspiratie.