
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg
Onlangs zat ik met 2 founders aan tafel over hun strategie 2025. Het gaat niet goed. We worden continue in de operatie gezogen. We hebben geen denktijd. ๐ช๐ฒ ๐ฏ๐น๐ถ๐ท๐๐ฒ๐ป ๐บ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ฏ๐ฟ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ท๐ฒ๐ ๐ฏ๐น๐๐๐๐ฒ๐ป. Cash gaten vullen met tijdelijke opdrachten.
Er gaat gelukkig ook veel wรฉl goed. We maken prachtige producten. Echt kwaliteit. รn ondertussen verandert de wereld. En daarmee ons speelveld.
Al vaker heb ik met ze om de tafel gezeten. Over hun onderlinge dynamiek. Hun rollen die veranderd zijn. De verwaterde communicatie. De verwijten. De aannames. De oordelen. ๐ญ๐ฒ ๐๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ฝ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฟ๐ฒ๐ฒ๐ธ๐ฝ๐๐ป๐. Maar de gezamenlijke passie en missie heeft gewonnen. Ze hebben elkaar weer gevonden. Door echt te praten. Ik heb het eruit moeten trekken. Dat wรฉl. Maar, een nieuwe wezenlijkere verbinding is gelegd.
Als ondernemer herken je wellicht deze ups en downs. Zowel op de harde kant als de zachte kant van ondernemen. Wil je verder komen, dan moeten die twee in balans zijn. ๐ญ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐ผ๐ฝ๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ถ๐ป๐ฑ๐ถ๐ป๐ด ๐ธ๐๐ป ๐ท๐ฒ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ด๐ผ๐ฒ๐ฑ ๐ฏ๐ฒ๐๐น๐ถ๐๐๐ฒ๐ป waar het bedrijf naartoe moet. Wat je grote brutale ideaal is. Hoe je daar komt. Wat je anders gaat doen. Wat je gaat laten. Durf je geen radicale keuzes te maken.
Het einde van een jaar is metaforisch een mooi moment. Om te reflecteren op wat goed ging en beter moet. Om je strategie te herijken. Om het goede gesprek te voeren. En ๐ผ๐บ ๐ป๐ถ๐ฒ๐๐๐ฒ ๐ธ๐๐ฎ๐ฟ๐๐ฎ๐ฎ๐น๐ฝ๐น๐ฎ๐ป๐ป๐ฒ๐ป ๐๐ฒ ๐บ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป, die echt werken als hefboom voor groei.
Of je nu onderneemt, een organisatie, een afdeling of een team leidt. ๐๐ผ๐ฐ๐๐ ๐ต๐ผ๐๐ฑ๐ฒ๐ป. Je niet laten afleiden. รn ook, snel schakelen op nieuwe mogelijkheden. Beslissingen nemen. Het hoort er allemaal bij. Het maakt het ook leuk. Maar het wordt vervelend als je niet verder komt.
Kom jij niet verder? Kijk dan eens naar ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐๐บ๐ฎ๐๐ถ๐ด๐ต๐ฒ๐ถ๐ฑ ๐๐ฎ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐๐น๐ถ๐ฒ๐ด๐๐ถ๐ฒ๐น. Waar vliegen we uit de bocht? Grote kans dat het probleem in het niveau ervoor zit. Stel jezelf dan de vraag:
๐ Hebben wij de goede mensen, op de goede plek, op het goede moment? – mensen
๐ฏ Doen we de goede dingen? – strategie
โฑ๏ธ Op de goede manier? – uitvoering
๐ถ Hebben wij voldoende zuurstof voor groei om goede besluiten te nemen? – cash
๐ Leveren wij een goede, positieve bijdrage? – impact
Blijf niet steken in dezelfde patronen. Durf te reflecteren en te schakelen. Net zoals deze 2 ondernemers. Zij focusten op cash. Terwijl het probleem in de uitvoering zat. In marketing waar zij te weinig aandacht aan besteedden. Dan blijft je kwaliteitsproduct ongezien. En dat is zonde en niet nodig!
๐ช๐ถ๐น ๐ท๐ถ๐ท ๐ฎ๐ฌ๐ฎ๐ฑ ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฝ๐ฎ๐ธ๐ธ๐ฒ๐ป? Laten we in gesprek gaan of download hier het factsheet โOrganisatie groeiprogrammaโ voor meer inspiratie.