Een goede leider heeft zijn antenne scherp afgesteld op ‘onzichtbare’ signalen…

Bij de presentatie van de OKR’s, waren bijna alle teamleden enthousiast over hun kwartaalbijdrage. Behalve één. Zijn project was stopgezet. Het was duidelijk dat het hem wat deed. Normaal zo aanwezig en nu zo afwezig. Stil en teruggetrokken. Met een vriendelijke glimlach op zijn gezicht én hij zei niets.

Tijdens de pauze sprak ik hem aan. Al pratende werd duidelijk dat het niet lekker ging. Hij zat er goed doorheen. Weinig motivatie, ’terwijl ik wél graag wil’. ‘Er zit geen beweging en weinig uitdaging in mijn werk. Onduidelijkheid over mijn rol en verantwoordelijkheid’. ‘Het is een fantastisch bedrijf om voor te werken. Een cultuur die echt bij mij past, maar ik sta al maanden stil’.

Dit was een goed functionerende collega. Paste perfect bij de cultuur. Een zogeheten A-speler. Door een stopgezet project, zelf on-hold gezet. Zo’n collega die je echt niet kwijt wilt. Én waarbij je aan alles voelt dat het niet te lang moet gaan duren.

Hoe ga je daar nou als leider mee om?

Je weet: niets doen is geen. Terwijl er ook even geen oplossing lijkt te zijn. Soms is er de neiging om het gesprek dan maar niet te voeren. Want het is lastig en taai en het kost energie. Zien we de collega steeds ongelukkiger en minder effectief worden. Kritischer dan nodig uit de hoek komen. Of vervallen in cynisme. Niet meer in staat om zelf met een oplossing te komen.

Om je A-speler te behouden moet je coachend leidinggeven.

Regelmatig met elkaar in gesprek gaan. Goed luisteren en meedenken. Verbinding maken. Zorgen wegnemen voor zover dat kan. De ander begeleiden door het tijdelijke, onzekere dal. Een goed gestructureerd gesprek geeft heldere kaders, stevigheid en vertrouwen.

Een paar tips:
– Geef uitsluitsel over de feiten door inzicht in de huidige realiteit
– Verken samen ideeën en opties door te kijken wat er wél kan
– Ga dieper in op gevoelens en check hoe ze aansluiten bij jouw normen en waarden
– Stel vragen om acties te benoemen en om de eerste stappen te zetten

Ieder teamlid én leider is wel eens stuurloos.

Dan heb je iemand nodig die je helpt om weer richting te bepalen. Je door het dal te helpen. In deze situatie had de leider zelf ook een zetje nodig. Hij had zich niet gerealiseerd hoe ernstig de situatie was. Had het gesprek uitgesteld.

De impact was al snel zichtbaar: de collega straalde weer energie uit. Was dankbaar voor het goede gesprek. Zag weer perspectief.

Coachend leiderschap is niet altijd eenvoudig, maar levert wél veel op. Een goede leider heeft zijn antenne scherp afgesteld op “onzichtbare” signalen en gaat het moeilijke gesprek op tijd aan.

Vraag jij weleens om hulp of wacht je tot het je wordt aangeboden?